מגמת מדעי המחשב
מקצוע מדעי המחשב הינו מקצוע בחירה מתוך מגוון מקצועות אלה. במסגרת מקצוע זה התלמידים לומדים: חשיבה אלגוריתמית, נושאים מתקדמים במדעי המחשב, תכנות בגרפיקה, תכנון ועיצוב מערכות מחשב, שפת JAVA , Html, מבוא לתכנות בסביבת האינטרנט ובניית אתרים.
חשיבותו של מקצוע מדעי המחשב בתרומתו לפיתוח החשיבה, דבר שיבוא לידי ביטוי בכל תפקיד אותו ימלא התלמיד. זהו מקצוע המהווה בסיס מצוין לכל המקצועות ומהווה נקודת זינוק מצוינת להמשך. כל מי שמתכוון לעסוק בעתיד במקצוע מדעי – כדאי שיתחיל כאן.
שמירה על רמת מחשוב עדכנית היא מהותית למקצוע. לצורך פיתוח המגמה והרחבתה , בניית יישומים חדשים ותכנות גרפי מתקדם , אנו זקוקים למחשבים "חזקים" בעלי זיכרון מורחב המאפשר עבודה מהירה ושילוב מגוון של תוכנות יחדיו. בנוסף, יש צורך לצייד מחשבים אלה בצורבי דיסקים המאפשרים לשמור את התכנות שיוצרים התלמידים.
שילוב המחשבים החזקים יאפשר להעביר שיעורים מעניינים (שימוש ביחידות של גרפיקות מוכנות), לאתגר, לתת פעילויות העשרה, לשלב אקטואליה (התלמידים יוצרים תכנות לבעיות בהן הם נתקלים מחיי היום יום). התלמידים מתנסים במעבדה בבניית התכניות והיישומים, רב הלמידה היא עצמאית ע"י חקר וגילוי.
מניסיוננו תלמידים הלומדים באמצעים חדישים ובמחשבים עדכניים מגלים התעניינות רבה, מרותקים בשיעור, מגיעים בהתמדה ובקביעות לשיעורי המעבדה ומפתחים תוכנות.
תוכניות מעניינות, מורכבות יותר, דבר המעלה את המוטיבציה ללימוד המקצוע.
תנאי קבלה למגמה:
-
- לימודי מתמטיקה ברמה של 5-4 יח"ל בציון של 80 ומעלה.
- המלצת המורה המקצועי
- הישגים נאים במקצועות המדעיים הנוספים ובתעודה בכלל.
תכנית לימודים במגמת מדעי המחשב
כיתה י'
-
-
- הלימודים מתבססים על התכנית יסודות 1 + יסודות 2.
מטרות היחידה:
-
-
- להקנות מושגי יסוד ועקרונות שעליהם מושתת תחום מדעי המחשב.
- פתרון בעיות באמצעות חשיבה אלגוריתמית.
- ליישם את המושג `אלגוריתם` על ידי כתיבת תכניות בשפת תכנות עילית והרצתן על מחשב.
- לשמש יחידת לימוד העומדת בפני עצמה, אך גם בסיס להמשך לימוד מדעי המחשב בבית הספר התיכון.
- להוסיף כלים לפיתוח ולמימוש אלגוריתמים, למשל פרוצדורות/פעולות, רקורסיה ומערכים רב-ממדיים.
- להעמיק את הדיון בנושאי נכונות ויעילות.
- מבוא לתכנות בסביבת האינטרנט – בניית אתרים – Html.
מטרות היחידה:
-
-
- חשיפת התלמיד לרשת האינטרנט מנקודת מבט של עקרונות התכנות, צד שרת וצד לקוח והעברת נתונים.
- שימוש בסטנדרטים האחרונים בעולם האינטרנט: הפרדת תוכן מעיצוב והפרדה בין הנתונים לתבנית המתארת אותם.
- שימוש בשיטות העברת נתונים באינטרנט ובעיות האבטחה.
- בניית פרויקט עצמאי וייצור אתרים אינטראקטיביים בסיסיים.
כיתה י"א
הלימודים מתבססים על מבנה נתונים + מודלים חישוביים.
מטרות היחידה:
-
- להקנות את עיקרי הגישה המערכתית.
- לפתח את החשיבה המופשטת על ידי היכולת להגדיר כלים מורכבים מאלו הבסיסיים הניתנים על ידי שפת התכנות, במיוחד על ידי הגדרת טיפוסי נתונים מופשטים.
- להכיר טיפוסי נתונים מופשטים ידועים (כגון: רשימה, מחסנית, תור, עץ בינרי) ושימוש בהם לפתרון בעיות נתונות.
- להגדיר טיפוסי נתונים מופשטים חדשים ומימושם.
- להקנות יכולת לנתח את יעילותם של אלגוריתמים ואת התכניות המממשות אותם.
- להכיר אלגוריתמים המאפשרים פעולות מתקדמות (חיפוש ומיון) על טיפוסי נתונים שונים; לעשות בחינה השוואתית של יעילות האלגוריתמים הנלמדים ביחידה.
- להקנות יכולת לבחור טיפוסי נתונים המתאימים למימוש פתרון לבעיה, להגדיר את הטיפוסים, להעמידם לרשות המשתמש על ידי כתיבת ממשקים מתאימים ומימושם בשפת התכנות הנלמדת.
- לערוך היכרות עם תחום תיאורטי של מדעי המחשב, המתאר מכונות חישוב באמצעות כמה מודלים ומנתח את כוחם ותכונותיהם של מודלים אלה.
- לערוך היכרות עם תחום תיאורטי של מדעי המחשב, המתאר מכונות חישוב באמצעות כמה מודלים ומנתח את כוחם ותכונותיהם של מודלים אלה.