קורס ייחודי ובלעדי לתלמידי/ות כיתות המצוינות במדעים בתיכון שמעון בן צבי, במימון משרד המדע ובשיתוף פעולה עם מכון "איימס" בנאס"א ומצפה הכוכבים – גבעתיים. הקורס פעל בשנה שעברה במתכונת ניסיונית וזכה בשנה להוקרה ותמיכה מיוחדת מהנהלת מחוז תל אביב במשרד החינוך על חדשנותו הפדגוגית.
"המאיץ המדעי" מעניק לתלמידים כלים החשובים לשוק העבודה העתידי עם התמקדות בחלל ובמשימת העל של נאס"א לשנים הקרובות (BACK TO THE MOON) .
מבנהו דומה למאיצי היזמות וההייטק המוכרים כיום בארץ ובעולם בהתאמה פדגוגית לתלמידי תיכון. במהלך לימודיהם התלמידים נחשפים לאנשי מקצוע – מומחים בתחומם (מתחום האסטרונומיה, היזמות והעסקים) מהארץ ומהעולם (המחזור הראשון נפגש בין היתר עם מנהל בכיר מנאס"א, פרופסור לאסטרונומיה מהוואי, נציגות בכירה מפרויקט DMARS, סמנכ"ל מכירות בינלאומי בתחום הפיסיקה, מומחה לשיווק ועוד).
הלמידה תתקיים בקומת היזמות של בית הספר ונעשית בשיטת PBL (למידה מבוססת פרויקטים). כיתות ט' ייצרו השנה MOOC (קורס המונים מקוון) בנושא חלל. כיתות י – יעבדו על היגוי ופיתוח סטארט אפ.
המפגשים מתקיימים אחת לשבוע/שבועיים במתחם היזמות העירוני ויתקיימו בשיתוף עם מצפה הכוכבים של גבעתיים ובליווי מקצועי של ד"ר דיאנה לאופר, המנהלת המדעית של המצפה יחד עם צוות מדענים בכירים ממכון איימס בנאס"א בניהול ד"ר יוג'ין טו מנהל המרכז.
בעזרת הקורס, התלמידים זוכים לקבל כלים חשובים הנחוצים לשוק העבודה העתידי: נקיטת יוזמה, עצמאות בעבודה ובלמידה, פיתוח הסקרנות, למידה מבוססת אישית, חשיפה לתחום סטארט אפ – חלל המתפתח, פיתוח עקרונות העבודה השיתופית, קידום נשים ושילובן בתוך קבוצות העבודה באופן שוויוני. עבודה עם מדענים מובילים מהארץ ובארה"ב, חשיפה לאירועים וכנסים מקצועיים בעולם. עמידה מול קהל, כישורי פיץ' ועבודה עם מדפסת תלת מימד.
בנוסף, הבוגרים יוכלו לקבל המשך ליווי ועבודה על היוזמה באופן פרטני.
הקורס פותח על ידי OUT OF THE BOX יזמות וחדשנות בחינוך, שייסדה ורד כהן ברזילי. ורד היא יזמת חברתית, פעילה ומרצה בזירה בינלאומית ומקומית. מפתחת תכניות יזמות וחדשנות עבור משרד החינוך. מנחת מורים. מנטורית ויועצת בנושאי מגדר בתכנית החברתית 8200. בוגרת תכנית המנהיגות הבינלאומית של השגרירות האמריקאית IVLP.
אוכלוסיית היעד – כיתות ט' , י' – לילדים מצוינים במדעים. דגש מיוחד מיושם על שילוב בנות בקורס והעצמתן.
מסגרת הקורס:
כיתה ט' – מפגש אחד בשבועיים. משך מפגש: שעתיים אקדמאיות.
כיתה י' – מפגש אחד בשבוע. משך מפגש: שעתיים אקדמאיות.
מיקום– מתחם היזמות של העיר גבעתיים + מצפה הכוכבים בגבעתיים.
תוצרי התלמידים ישלחו לתחרויות וירידים מקומיים ובינלאומיים.
תוצרי הקורס מהשנה הקודמת הוצגו בכנס בינלאומי של איגוד האסטרונומיה בווינה-https://astronomy2018.univie.ac.at)
קליפ קצר על הקורס:
https://www.youtube.com/watch?v=nn9EmC71t3g&authuser=1
המאיץ המדעי בתערוכת האסטרונומיה הבינלאומית בווינה. כתבה מתוך מקומון גבעתיים:
תמונות מתוך חשבון הפליקר של השגרירות האמריקאית – ביקור בכיר נאס"א:
https://www.flickr.com/photos/usembassyta/28208571959
כתבה על ביקור נאס"א במקומון גבעתיים:
https://www.givatayim.muni.il/News/News/Lists/List/DispForm.aspx?ID=119
סילבוס המאיץ המדעי – כיתות ט שנה א'
מפגש | נושא | הרחבה |
1 | מפגש מבוא: היכרות אישית | הסבר על הקורס, פעילות היכרות. הסבר על משימת הגמר |
2 | יזמות | מושגים בסיסיים – סוגי יזמות שונים +פעילות |
3 | היכרות עם יישומים חשובים לעבודה | אימייל, גוגל דרייב, גוגל אנליטיקס ועוד |
4 | MOOC | מה זה MOOC ? איך זה עובד? נתנסה ב-MOOC בכיתה |
5 | מערכת השמש | הכרות עם מערכת השמש והירח. מושגים בסיסיים באסטרונומיה. |
6 | סדנת צילום עם הסמארטפון | מושגים בסיסיים בצילום. הכנת קליפ |
7 | מאדים | מבט מקרוב על הכוכב האדום |
8 | צפייה בסרט: "להתקרב אל הלא נודע" | על המסע הארוך של אסטרונאוט שנשלח להתגורר על מאדים. |
9 | הרצאה וירטואלית | אתגרי נאס"א בעתיד |
10 | מפת חשיבה | כיצד עובדים עם מפת חשיבה? נלמד על יתרונות המפה ונתנסה בהכנת מפת חשיבה ל-MOOC בנוגע חלל |
11 | ביקור במצפה הכוכבים | תצפית על מערכת השמש + סקירה והתנסות באפליקציות חלל |
12 | היכרות עם מדפסת התלת מימד | יתרונות, אופן העבודה, למה משמשת בעולם המדע? |
13 | הרצאת אורח: מפגש (פיזי או וירטואלי) עם NASA | Back to the Moon |
14 | פרויקט D-MARS | היכרות עם הפרויקט, הכנה ליום סיור |
15 +16+17 | טיול לימודי | יציאה למתחם D-MARS במצפה רמון פגישה עם רמונאוטים
או ביקור בפארק קרסו למדע או יציאה למתחם גוגל – היכרות עם עולם היזמות. |
18 | למידת עמיתים | הכנת משימת הגמר |
19 | סדנת עמידה מול מצלמה | עבודה בקבוצות |
20 | איך להכין מערך שיעור מקוון? | צפייה ביקורתית בצילומי הקליפים והמשך הנחיות |
21 | למידת עמיתים | הכנת מערכי השיעור |
22 | הרצאת אורח מפתיעה | TBS |
23 | הצגת ה-MOOC בפני היועצים המקצועיים ונציגי משרד החינוך | קבלת משוב |
24 | תחרות ה-MOOC הטוב ביותר | שיעור סיכום. קבלת תעודות גמר ופרסים למצטיינים. |
סילבוס המאיץ המדעי – כיתות י
מפגש | נושא | הרחבה |
1 | מפגש מבוא: היכרות אישית | הסבר על הקורס, פעילות היכרות. הסבר על נושא החקר והיזמות. |
2 | יזמות | צפייה בראיון טלוויזיוני עם מנהל מרכז איימס בנאס"א ד"ר יוג'ין טו. |
3 | מערכת השמש | הכרות עם מערכת השמש שלנו. מושגים בסיסיים באסטרונומיה |
4 | למידת עמיתים | רב שיח עם קבוצה מקבילה בארה"ב. היכרות וחשיבה משותפת |
5 | צפייה בסרט: "להתקרב אל הלא נודע" | על המסע הארוך של אסטרונאוט שנשלח להתגורר על מאדים. |
6 | ביקור במצפה הכוכבים | תצפית על מערכת השמש + סקירה והתנסות באפליקציות חלל |
7 | יזמות | מה עושים עם רעיון? תהליך העבודה על יוזמה משלב הרעיון ועד הוצאתה אל הפועל. |
8 | מפגש וירטואלי עם מומחה מנאס"א | בהשתתפות הקבוצה המקבילה בארה"ב. למידה על אתגרי נאס"א בתחום הירח. |
9 | הרצאה: סטארט אפ חלל | נכיר יזמים מתחום החלל. סטראטאפים ישראלים ובינלאומיים. |
10 | דיון וחלוקה לקבוצות עבודה | מציאת פתרונות לסוגיית העל של נאס"א בנושא שהות ממושכת על הירח. חשיבה ראשונית על רעיונות. |
11 | עבודה על מדפסת תלת מימד | נכיר את המדפסת. תוכנות עבודה ופיתוח חשיבה בתלת מימד. |
12 | הכנה לקראת הפגישה עם נאס"א | הצגת הרעיונות +עבודה עם היועצים המדעים. |
13+14 | מפגש עם נציגי נאס"א | היכרות וצלילה לעומק – Back to Mars משוב על הרעיונות |
15+16+17 | יום סיור | יציאה למתחם גוגל – היכרות עם עולם היזמות.
או לאוניברסיטת תל אביב להיכרות עומק עם החוג לגיאופיסיקה |
18 | S.W.O.T | הרצאה ועבודה קבוצתית |
19 | How to Pitch? | יסודות רטוריקה ועבודה מול קהל |
20 | הכנת אבסטרקט ופוסטר | נכין יחד את האבסטרקט והפוסטר של כל רעיון |
21 | מפגש הכנה | הכנה לתחרות |
22+23 | תחרות היוזמה הטובה ביותר | |
24 | סיום שנה | חלוקת תעודות והכרזה על הזוכים. |