בית–הספר במאה ה-21 נדרש להקנות לתלמידים ידע, מיומנויות וערכים שיהיו נחוצים ברמה תרבותית, חברתית, כלכלית ואקדמית. עבודת הגמר הינה הדרך הגבוהה ביותר לגיבוש התודעה והזהות של החוקרים הצעירים. החוויה העמוקה שזוכה בה התלמיד תסייע לו לא רק בהמשך לימודיו, אלא כשעור טוב לחיים והיא אף מובילה לעיסוק בסוגיות אקדמיות וערכיות. עבודת הגמר מאפשרת להעלות שאלות, ורק בסופו של תהליך מאתגר מגיע תורה של התשובה.
מנחה ומעריך/כת עבודת גמר צריכים להיות בקיאים ובעלי ניסיון מחקרי אקדמי בתחום הידע בו נכתבת העבודה. עלות ההנחיה לתלמיד/ה המגיש/ה עבודת גמר וכן עלות בדיקת העבודה ממומנים על ידי משרד החינוך .
מנחה העבודה מנחה אקדמי לעבודת גמר בהיסטוריה צריך להיות בעל השכלה אקדמית בתחום ההיסטוריה. תפקידו העיקרי של המנחה האקדמי הוא ללוות את התלמיד הכותב את העבודה מבחינה תכנית ומקצועית, לסייע לו בהכנת הצעת העבודה ובמהלך הכנת העבודה, ולוודא שאכן התלמיד הוא הכותב את העבודה. בסיום תהליך הכנת העבודה יכתוב המנחה חוות דעת עליה. המנחה האקדמי הוא הסמכות המקצועית המאשרת את תקפותה של ההצעה. חתימת המנחה על ההצעה היא האישור לכך שההצעה היא ברת ביצוע, ושהתלמיד הכותב הוא בעל ידע בסיסי וראשוני הקשור לנושא העבודה המוצעת. אין להכין הצעה לעבודה ללא מנחה אקדמי.
נאסר על מורה, המלמד את התלמיד הכותב עבודות גמר, להנחות את התלמיד בעבודה.
נאסר על הורה, או בן משפחה קרוב לשמש מדריך מקצועי, אף אם נושא העבודה הוא בתחום מומחיותם.
לחצו כאן כדי להצטרף לצוות המנחים
עבודת הגמר היא משימה לימודית, המאפשרת לתלמידים לחוות חווית לימוד ייחודית. זוהי עבודת חקר בהיקף של 5 יחידות-לימוד. היא מחליפה את אחת מחובות ההיבחנות. היקף העבודה, בכל התחומים, ישקף השקעה של עבודה אינטנסיבית השווה ללימוד המקצוע, בהיקף של 5 יחידות-לימוד, במשך שנת לימודים אחת.
תלמידי כתה י' יוכלו לכתוב הצעת מחקר ולהגיש את עבודת הגמר בכתה י"א.
לפי כללי משרד החינוך – תלמיד יכול לכלול בהרכב בחינותיו הגשת עבודת-גמר אחת בלבד.
עבודות-הגמר וההצעות להן תיכתבנה בשפה העברית או הערבית. כתיבת עבודת-גמר בשפה זרה (גם על-ידי עולה חדש) טעונה אישור מראש של המפקח על עבודות-הגמר.
ההצעות לעבודות-גמר חייבות להיות מוגשות בעברית (או מלוות בתרגום לעברית).
ניתן להכין עבודה (במקום חובת בחינה) בכל אחד מהמקצועות הנלמדים.
מעמדה של עבודת הגמר בתכנית ההבחנות החדשה נותר בהיקף של חמש יח"ל והיא תוכר כאפשרות למקצוע מורחב באחד משלשת המורחבים האפשריים בתכנית ההבחנות:
כאשר מדובר באחד משלשת המורחבים – תופיע בהיקף של 5 יח"ל ולצידה ציון.
כתיבת העבודה אינה משחררת את התלמיד מעמידה במלוא החובות והמשימות המוטלות על הכתה שהתלמיד לומד בה (למעט בחינת הבגרות).
תלמיד המכין עבודת גמר צמודה אינו פטור מהשתתפות פעילה בלימוד המקצוע,על כל המשתמע מכך. זאת גם אם הוא שותף במסגרת מעין-לימודית לצורך הכנת עבודתו. (יש לזכור: עבודת גמר צמודה היא דרך חלופית להערכת הישגיו של התלמיד במקצוע והיא מלווה בציון שנתי.
הכנתה מותנית בכך שהציון השנתי במקצוע הוא לפחות "טוב" (75).
הערכת עבודת גמר ניתנת בידי מומחי ידע בתחום בו היא נכתבה. ציון עבודת הגמר מורכב משני חלקים: 80% ניתן על התוצר הכתוב, 20% על שיחה בעל פה עם הבוחן. העבודה נמסרת לתלמיד ביד בתום השיחה בעל פה עם בודק העבודה. ציון העבודה נשלח לבית הספר באמצעות אגף הבחינות והוא נרשם בתעודת הבגרות. במידה וחל שיבוש בהליך ההערכה ישנה אפשרות ערעור על הציון ואז נבדקת העבודה בשנית, בתהליך חדש ועצמאי (נטול מידע באשר לציון ולמעריך הראשון שניתן). הציון האחרון הוא הציון הסופי והקובע ואין לערער עליו.
50% מעריך העבודה, 30% מנחה העבודה, 20% ציון שנתי של ביה"ס.
עבודת הגמר (וההצעה לה) תוגש על-ידי תלמיד יחיד בלבד; שני תלמידים (או יותר) מבית-ספר אחד, אינם רשאים להגיש הצעה זהה, או הצעה בנושא זהה; בעבודת גמר מודגש ההיבט של בחינת יכולתו האישית של התלמיד והישגיו; לפיכך לא תיכתב עבודה משותפת.